dijous, 15 de maig del 2008

Un Consistori de Pole Position

Marc històric: La setmana passada es va celebrar a la Fira de Barcelona la Gran Setmana de la Moto de Barcelona (motOh! BCN); el cap de setmana del 24 i 25 de maig tindrà lloc al circuit de Catalunya una prova del Campionat d'Espanya de Velocitat de motociclisme i del 6 al 8 de juny arriba el Mundial de Motociclisme (125cc, 250cc i MotoGP). Per tant, sembla impossible negar que estem immersos en un mes sobre dues rodes.

I l'Ajuntament, que no pot quedar-se de braços creuats davant de tals esdeveniments, va decidir actuar. Potser no calia, però va fer-ho. I no donant subvencions (que segurament, també) sinó modificant alguns encreuaments de la ciutat.

M'explico. La idea ha estat -com a prova pilot durant 6 mesos- pintar unes graelles davant de la línia de detenció dels semàfors que podran ser ocupades pels motoristes mentre el semàfor estigui en vermell. Així, tant bon punt es posi verd, podran sortir per davant dels cotxes sense el risc d'accident que els comporta accelerar al mateix temps. Recordem que el risc d'accident en el moment d'arrencar es produeix perquè les motos van ENTRE els cotxes, no perquè les embesteixin. Si es va pel propi carril, no hi ha risc. Si no hi ha risc, no cal graella. (La norma diu que en aquest tipus de vies es "podrá utilizar el [carril] que mejor convenga a su destino, siempre que no sea un obstáculo a la circulación de los demás vehículos". Humilment vull reconèixer que desconeixo si es pot circular per sobre de les línies que delimiten els carrils de forma continuada...).

Però allò del Fem-ho B ha tornat a quedar una mica lluny. Enumerem les errades de la iniciativa.

1- La graella s'ha pintat al terra amb ratlles de color groc entrellaçades. Exactament el mateix símbol sobre el paviment que, segons el Codi de Circulació vigent, prohibeix estacionar en aquella zona. La República Independent de Barcelona està per sobre d'aquestes minúcies de codis.
2- Les motos han d'ocupar-les per sortir abans que els cotxes quan el semàfor es posi verd. Però si no arriben les primeres al semàfor hauran de passar per entre els cotxes per arribar a la zona. Un altre comportament que agrada molt.
3- I si arriben les primeres i no els cal passar entre els cotxes? Doncs aleshores tampoc cal pintar graelles.
4- Però si no saben de l'existència d'aquesta zona, des de l'última fila no veuran la graella i no es farà servir. Per tant, les motos que se'n aprofiten són les molt ben informades -càrrec a caixa per promoció- o les que ja avançaven per entre els cotxes sense que hi hagués graella -càrrec a caixa per projectes innecessaris-.
6- Però la graella es fa. I la gent, que és molt seva, decideix respectar el codi de circulació i no aturar-se dins la graella. Però l'Ajuntament reacciona esborrant part de la graella per escriure-hi ben gran: EXCEPTE MOTOS. És de savis rectificar.
7- Tractant-se d'una graella de sortida en tota regla, no instalaran semàfors amb 4 llums vermells que s'encendran un darrere l'altre per donar pas al verd que indiqui quan s'ha de sortir disparat?
8- Passarà un agent de la Guàrdia Urbana amb una banderola per anunciar la posada en funcionament del semàfor que donarà la sortida? I les noies que aguanten els paraigües, seran funcionàries a partir d'ara?


Resumint, s'han esborrat, pintat, esborrat i repintat carrers per fer que les motos tinguin la pole position a costa de passar entre els cotxes. Ens sobra pintura o diners. I amb quina finalitat? Evitar que esclafin els que van entre els cotxes en moviment (que, a excepció feta dels kamikazes, imagino que també debien fer-ho quan estan parats). Per tant, per no canviar res amb els semàfors en vermell. I a més encoratgem els que paraven tranquilament darrere un cotxe per esperar la llum verda a que avancin. I si es posa en verd a mig avançament? AH!! Haver estat més ràpid a l'hora d'avançar, et toca esquivar cotxes.

Motoristes de Barcelona, ja podeu jugar al 1,2,3 Picaparet a tres encreuaments de la ciutat. Si no arribeu a la graella abans que el semàfor es posi verd, guanyeu una demo del joc Xtreme-Slalom BCNedition.


e-Recursos
[Les graelles - http://www.lavanguardia.es/premium/publica/publica?COMPID=53462146533&ID_PAGINA=1810084&ID_FORMATO=9&turbourl=false ]
[Rectificació de les graelles - http://www.lavanguardia.es/premium/publica/publica?COMPID=53462804253&ID_PAGINA=22088&ID_FORMATO=9&turbourl=false ]
[Codi de circulació. Art.33 - http://www.autoescuelasasociadas.org/ppal/legisla/circulacion.htm#art033 ]

1 comentari:

Miquel Saumell ha dit...

Un bon plantejament, sí senyor, però ara s'haurien d'investigar algunes coses:
1/ comprovar si s'ha eliminat la norma anterior que prohibia que una moto passés entre dos cotxes trepitjant la ratlla groga que separa els carrils. Abans estava prohibit i en el meu temps de motorista havia pagat més d’una multa per aquest concepte.
2/ de quin regidor ha estat l'idea de castigar els vehicles de 4 rodes i afavorir els de 2 al fixar la pole, i si el personatge ha estat afavorit d'alguna manera per la Real Federación Española de Motocilismo.
3/ quines vinculacions familiars o d’amistat té el regidor-inventor amb els fabricants de pintura groga (i blanca), els de les plantilles, els dels compressors, etc., i/o amb els corresponents intermediaris.
4/ els conductors de vehicles de 4 rodes, molt perjudicats a la pole per aquesta normativa injusta, pensen portar el tema als tribunals esportius?